domingo, 14 de junio de 2009
EN LA MINUSFERA DE MIFAS: PROPOSTA PER A UN PLA DE ELIMINACIÓ DE BARRERES ARQUITECTÒNIQUES A LA ZONA CENTRE DE BANYOLES.
Convocats per el delegat comarcal de MIFAS, quatre dels seus socis: el mateix Benet Vinyals (delegat comarcal), Josep Llorens, Anna Tarancón, i jo, hems teníem que reunir a la Plaça Major de Banyoles el passat dissabte 13 de juny per parlar sobre les barreres arquitectòniques a la capital del Pla de l'Estany. L'Anna ja va comunicar que no podia assistir, i en Josep Llorens, després de una espera de varis minuts, no se va presentar per causes que desconeixem. Així que vàrem decidir tirar endavant la reunió el delegat comarcal i jo mateix.
El delegat comarcal ja venia amb una proposta preparada, acompanyat de un mapa, a on assenyalava els punts més conflictius de les barreres arquitectòniques a la zona del centre de Banyoles. La seva proposta era dissenyar una ruta que fes possible poder anar amb cadira de rodes de nord a sud i viceversa per el centre de la ciutat. Es a dir, desde zona de la Plaza Major, passant per el edifici de Correus, fins arribar a la Plaça Catalunya a on son ubicats el centre sanitari (CAP) i la biblioteca, de manera que amb una cadira de rodes poder accedir directament per aprofitar els tres serveis públics esmentats. També volia demanar en aquesta proposta, de manera complementaria, que fos possible la accessibilitat directa del ascensor de la biblioteca sense tenir que demanar claus al personal laboral de la biblioteca.
La supressió de les barreres arquitectòniques, consistiria en que els bordillos des passos zebres (de peatons), tingesin la adequada forma de rampa, per a poder atravesar els carrers amb cadira de rodes sense problemes, que per ho general, están situats en zones cantoneres dels carrers de la ruta, i altres que atravesen dintre del mateix carrer. Malgrat que algunes rampes hi son, estan mal fetes perque no uneixen la acera arran del paviment del carrer mateix, amb uns pocs centímetres que els separem i que dificultem molt que la cadira de rodes autopropulsada per bateria pugui maniobrar correctament.
Jo li vaig exposar la meva opinió amb en Benet Vinyals, que ho millor seria preparar un informe acompanyat de fotografies a on es podem veure clarament els carrers amb les barreres arquitectòniques, perque MIFAS pugui elaborar una proposta a presentar a l'ajuntament de Banyoles amb la finalitat de que el ens local pugui solucionar les barreres que suposem el estat actual dels bordillos en aquesta important ruta per a poder accedir lliurement a determinats serveis públics.
Al meu modest entendre, la solució es ben senzilla: només se han de arrencar els bordillos i els panots que els envoltem, i baixarlos arran del paviment del carrer, formant una rampa ho suficient llarga perque amb més rampa, menys pendent, i de aquesta manera es pot accedir amb cadira de rodes sense perill de tombarse (es molt important que les autoritats municipals tinguin present aquest detall: a més llarga la rampa, menys pendent). Les rampes que ja hi som, però que estan mal fetes, es podria tallar i polir la part del bordillo per aconseguir que arribés arran del paviment mateix, o bé afegir una colada de formigó bo i fort, que salvés l'obstacle entre els pocs centímetres del bordillo que sobresurt i el paviment mateix del carrer. Es cosa que se haugues pogut fer amb els diners del Plan Zapatero, però no hagués estat possible perque només col•locar a cada lloc el cartell indicador, hagués costat com a mínim 1500 euros. Crec que si l'ajuntament se espavila en posar fondos locals, o en demanar subvencions a la Generalitat, Diputació o Consell Comarcal, podria disposar dels diners per a fer aquestes importants reparacions, que avui per avui els li podrien sortir barates degut a la important crisi de la construcció existent. Només caldria que el consistori presentés un projecte per a arreglar i convertir en pendents accessibles els llocs de pas zebra (de cruia de peatons) a les empreses constructores, per a demanar-lis pressupost en la seva execució, i escollir la empresa que se ofereixi al preu més barat i garanteixi la seva bona execució. Amb els apures que estan passant varies empreses de construcció i autònoms del ram, no seria difícil trobar candidats que se ofereixin per a un bon preu per a l'ajuntament, a més que temporalment el ens local faria possible la existència de feina en un temps com els actuals que bona falta fa.
En principi els carrers afectats son: El carrer Servites, el carrer de La Llibertat (antic Alfons XII), el carrer Sant Mer, el carrer Mossèn Sala, el carrer de les Rotes, el carrer Cervantes, i la Plaça Catalunya, tal com se mostra en el mapa que adjunto, i els punts de actuació son exactament els mateixos llocs de pas de peatons (pas zebra).
Aquest seria un primer pas, però a llarg plaç esperem que se exteni per a tota la resta de Banyoles, amb la finalitat de poder fer una ciutat accessible per a tothom que millori la qualitat de vida, i no només per a minusvalids de cadira de rodes (que son els que més el necessitem), sino també per a les persones de avançada edat, o per aquelles que portem cotxet de mainada, la motxilla de la escola, o el carret de la compra.
Les fotos que adjunto a sota, parlem per si mateixes.
El delegat comarcal ja venia amb una proposta preparada, acompanyat de un mapa, a on assenyalava els punts més conflictius de les barreres arquitectòniques a la zona del centre de Banyoles. La seva proposta era dissenyar una ruta que fes possible poder anar amb cadira de rodes de nord a sud i viceversa per el centre de la ciutat. Es a dir, desde zona de la Plaza Major, passant per el edifici de Correus, fins arribar a la Plaça Catalunya a on son ubicats el centre sanitari (CAP) i la biblioteca, de manera que amb una cadira de rodes poder accedir directament per aprofitar els tres serveis públics esmentats. També volia demanar en aquesta proposta, de manera complementaria, que fos possible la accessibilitat directa del ascensor de la biblioteca sense tenir que demanar claus al personal laboral de la biblioteca.
La supressió de les barreres arquitectòniques, consistiria en que els bordillos des passos zebres (de peatons), tingesin la adequada forma de rampa, per a poder atravesar els carrers amb cadira de rodes sense problemes, que per ho general, están situats en zones cantoneres dels carrers de la ruta, i altres que atravesen dintre del mateix carrer. Malgrat que algunes rampes hi son, estan mal fetes perque no uneixen la acera arran del paviment del carrer mateix, amb uns pocs centímetres que els separem i que dificultem molt que la cadira de rodes autopropulsada per bateria pugui maniobrar correctament.
Jo li vaig exposar la meva opinió amb en Benet Vinyals, que ho millor seria preparar un informe acompanyat de fotografies a on es podem veure clarament els carrers amb les barreres arquitectòniques, perque MIFAS pugui elaborar una proposta a presentar a l'ajuntament de Banyoles amb la finalitat de que el ens local pugui solucionar les barreres que suposem el estat actual dels bordillos en aquesta important ruta per a poder accedir lliurement a determinats serveis públics.
Al meu modest entendre, la solució es ben senzilla: només se han de arrencar els bordillos i els panots que els envoltem, i baixarlos arran del paviment del carrer, formant una rampa ho suficient llarga perque amb més rampa, menys pendent, i de aquesta manera es pot accedir amb cadira de rodes sense perill de tombarse (es molt important que les autoritats municipals tinguin present aquest detall: a més llarga la rampa, menys pendent). Les rampes que ja hi som, però que estan mal fetes, es podria tallar i polir la part del bordillo per aconseguir que arribés arran del paviment mateix, o bé afegir una colada de formigó bo i fort, que salvés l'obstacle entre els pocs centímetres del bordillo que sobresurt i el paviment mateix del carrer. Es cosa que se haugues pogut fer amb els diners del Plan Zapatero, però no hagués estat possible perque només col•locar a cada lloc el cartell indicador, hagués costat com a mínim 1500 euros. Crec que si l'ajuntament se espavila en posar fondos locals, o en demanar subvencions a la Generalitat, Diputació o Consell Comarcal, podria disposar dels diners per a fer aquestes importants reparacions, que avui per avui els li podrien sortir barates degut a la important crisi de la construcció existent. Només caldria que el consistori presentés un projecte per a arreglar i convertir en pendents accessibles els llocs de pas zebra (de cruia de peatons) a les empreses constructores, per a demanar-lis pressupost en la seva execució, i escollir la empresa que se ofereixi al preu més barat i garanteixi la seva bona execució. Amb els apures que estan passant varies empreses de construcció i autònoms del ram, no seria difícil trobar candidats que se ofereixin per a un bon preu per a l'ajuntament, a més que temporalment el ens local faria possible la existència de feina en un temps com els actuals que bona falta fa.
En principi els carrers afectats son: El carrer Servites, el carrer de La Llibertat (antic Alfons XII), el carrer Sant Mer, el carrer Mossèn Sala, el carrer de les Rotes, el carrer Cervantes, i la Plaça Catalunya, tal com se mostra en el mapa que adjunto, i els punts de actuació son exactament els mateixos llocs de pas de peatons (pas zebra).
Aquest seria un primer pas, però a llarg plaç esperem que se exteni per a tota la resta de Banyoles, amb la finalitat de poder fer una ciutat accessible per a tothom que millori la qualitat de vida, i no només per a minusvalids de cadira de rodes (que son els que més el necessitem), sino també per a les persones de avançada edat, o per aquelles que portem cotxet de mainada, la motxilla de la escola, o el carret de la compra.
Les fotos que adjunto a sota, parlem per si mateixes.
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
1 comentario:
Hola Xavier,
Arrel d´un accident de muntanya, ara temporalment vaig en cadira de rodes per Banyoles. Confirmo la dificultat que suposa anar en cadira de rodes en alguns punts crítics de Banyoles.
Realment l´ajuntament hauria de fer un esforç per solucionar-ho.
Salutacions,
Teia
Publicar un comentario